Showing posts with label cheese. Show all posts
Showing posts with label cheese. Show all posts

Friday, September 21, 2012

Bronis Keju Baldu Merah

Tiba2 jer nak 'ngekek'... ternampak pulak sorang kawan tayang gambar RVCB kat fesbuk, terus google cari resipi paling senang sebab akak memang tak suka yang susah.  Dapatlah dari laman www. bakingbites.com yang akak jadikan panduan.  Seperti biasa, mesti kasik derhaka punya...


Bronis Keju Baldu Merah
130 gm mentega
125 gm coklat gelap, cincang
3/4 cawan gula kastor
2 telur 'B'
1 sudu teh vanilla extract
1 1/2 sudu teh pewarna merah untuk makanan
2/3 tepung gandum - ayak
1/4 sudu teh garam

250 gm cream cheese, suhu bilik
1/3 cawan gula kastor
1 biji telur
1/2 sudu teh vanilla extract

Panaskan oven 175C.  Alaskan loyang empat segi berukuran 8 atau 9 inci dengan aluminium foil dan sapukan minyak.
Cairkan mentega dan coklat bersama, kacau hingga tidak berketul.  Ketepikan dan biar suam.
Dalam mangkuk besar lain, pukul dengan 'whisk' gula, telur, vanilla dan pewarna makanan merah.  Tuangkan campuran coklat dan kacau hingga sebati.  Adunan mesti berwarna merah. Tambahkan 1/2 sudu teh pewarna jika mahu warna yang lebih terang. Tambahkan tepung dan garam, gaul hingga kesemuanya bersatu dan tidak berketul.
Tuangkan ke dalam loyang dan ratakan ke setiap ruang.
Sediakan pula adunan cheese. Pukul krim cis, gula, telur dan vanilla hingga lembut dan licin.  Tompok tompokan ke atas adunan bronis tadi.  Gunakan hujung pisau mentega untuk membuat 'swirl'.

Bakar selama 35-40 minit, hingga bronis dan cis masak di mana keliling bronis berwarna kecoklatan.
Sejukkan sepenuhnya sebelum dipotong dan dihidang, biasa atau sejuk.


Kecacatannya tenggelam dek kerana rasanya yang 'marvellous' gillerrrr... tekak akak ler... tekak uols... cuba la sendiri ye... Eh! Uols perasa ke apa yang cacat?  Tak perasan?  Cari sendirik ye...


** Bronis boleh di simpan bertutup di petisejuk untuk beberapa hari.

Monday, November 21, 2011

Square Carrot Cupcakes

Sorry... I will not take any order for this type of cupcakes. I made them for family gathering... my preggy niece requested a carrot cake with cream cheese frosting.

CARROT CAKE

Ingredients

For the cake:
200g self-raising flour
175g soft light brown sugar
150g chopped walnuts
1 level tsp ground cinnamon
Pinch of salt
150ml corn oil
3 medium eggs
250g carrots, peeled and grated
1 tsp vanilla flavour

For the topping:
250g cream cheese
120g icing sugar
Zest of 1 lemon
1 tbsp lemon juice

Directions:
Set the oven to gas mark 4 or 180°C.

To make the cake:
Tip the flour into a bowl and stir in the sugar, walnuts, cinnamon and salt.
Beat the corn oil and eggs together and add to the dry ingredients and carrots, then stir until well mixed. Pour the mixture into the cupcakes casing.
Bake the cake in the centre of the oven for about 20 minutes, until it is just firm to the touch in the centre, and a skewer comes out clean after being inserted into the cake.
Remove the cake from the oven and leave it to cool in the tin for about 10 mins. Turn out on to a wire rack to cool completely.
To make the topping:
Beat together the cream cheese, icing sugar, lemon zest and juice until well mixed. Spread the icing over the top of the cupcakes and decorate with the sweet 'carrots', if liked.

Monday, December 6, 2010

Blackcurrant Cheese Cake

Done this for Iman's 12th birthday. Trying to prepare something different this time, get rid of any choco base, luckly found a pack of cream cheese that will expire soon. Based on availability of ingredients in my kitchen this cake was created.
Topped with blackcurrant jam and whipped fresh cream.


Blackcurrant Cheese Cake
Crust:
Chocolate Cookies - crushed
Butter - melted

Mix well crushed cookies and melted butter then press at the bottom tray. Keep in the freezer until set.
Cream:
300 gm cream cheese
90 gm fine sugar
150 ml blackcurrant yoghurt
3 tblsps blackcurrant syrup
3 tblsps evaporated milk
2 big eggs
3 tblsps flour

Preheat oven at 160 degree Celcius.
Combine cheese, eggs, sugar, yoghurt, syrup and milk in a bowl. Mix until well blended. Lastly fold in flour into the mixture. Mix well.
Pour the mixture into the baking tray.
Bake 'bain marie' for 40 minutes. Turn off the oven and leave the cake in the oven to cool without open the oven's door.

Friday, June 4, 2010

Steamed Cheese Brownies


200 gm gula kastor

A) - diayak
130 gm tepung gandum
50 gm serbuk koko
1/2 st serbuk penaik

170 ml minyak masak
120 gm coklat masakan - cincang
50 gm krimer manis/susu pekat
10 gm ovalette
5 biji telur
1/2 st coklat emulco
1/2 st esen vanilla

Sediakan air kukusan. Griskan acuan empat segi 8x8 inci. Lapik dengan kertas minyak.
Masak coklat masakan secara double-boiler. Masukkan minyak masak bila coklat cair dan gaul sebati. Sejukkan.
Satukan telur, gula dan ovalette dalam mixer. Pukul kelajuan tinggi hingga kembang dan gebu.
Masukkan bahan A sedikit sedikit sambil dikacau berselag seli dengan adunan coklat.
Kemudian masukkan krimer, emulco dan esen vanilla. Gaul sebati.
Tuang adunan kedalam acuan. Kukus selama 20 minit atau hingga masak.


Bahan Kek Keju:
250 gm krim keju
60 gm gula kastor
4 biji telur
1 st jus/perisa lemon

Pukul krim keju dan gula kastor hingga kembang. Masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati.
Tuangkan adunan krim keju ke atas kek coklat yg sudah masak tadi. Tutup acua dengan foil supaya air wap tidak menitik.
Kukus semula 30 minit. Guna api besar.

Tuesday, July 14, 2009

Kek Manohara

hahaha... kek ni dari Elyn. Nama tu ilham dia dapat lepas balik dari Jakarta, waktu tu kecoh pasal si Manohara, hampir semua saluran tv kat sana dok citer pasal Manohara kena dera. Nak tergelak pun ada... lantak ler, bukan aku kenal pun si Manohara tu sampai begitu besar publisiti yang press sana berikan.

Kalau ikut rasa, ini kek Chocolate Blueberry Cheese Cake, tp ada a bit orange taste. Dah tinggal sepotong baru terigat nak bagi posing. Dah seminggu dalam peti es tu... terlupa sebenarnya. Hari ni sampai jer rumah terus capai dan potong... ngap... masuk mulut. Peh... lebih sedap selepas di simpan dalam fridge.

Yang kita suka... tu taburan keju atas kek tu... teringat kek2 di Jakarta, begitu meriah dengan taburan cheese yang diparut.

Thanks Elyn, nnt kalau buat lagi, panggil la aku datang pikap... hehehe...

Monday, May 4, 2009

Marble Chocolate Cheese Cake - Rohayah Lazim

From old archive. Thanks Roy for sharing this wonderful Cheezy cake.
Marble Chocolate Cheese Cake

Bahan A
180 gram mentega
20 gram serbuk koko, diayak
170 gram gula kaster
3 biji telur
120 gram tepung naik sendiri, diayak
1 sudu teh baking powder, diayak

Bahan B
250 gram krim keju
60 gram gula kaster
1 sudu teh esen vanilla
1 biji telur

Cara-caranya
1. Pukul butter and gula.
2. Masukkan telur sebiji demi sebiji.
3. Masukkan tepung, serbuk koko dan baking powder yang telah di ayak. Gaul rata.
4. Di sebuah bekas yang lain, pukul kesumua bahan bahan B hingga kembang.
5. Tuang 1 bahagian adunan A kedalam loyang berukuran 7" dan ratakan. Kemudian tuangkan semua adunan bahan B. Ratakan permukaan loyang.
6. Tuangkan baki adunan A.
7. Bakar di oven 160 deg C - selama 60 mins.
8. Setelah masak tunggu hingga betul betul sejuk sebelum dipotong dan hidang.
9. Selamat mencuba

Wednesday, February 11, 2009

Chocolate Cheese Cake

Chocolate Cheese Cake with ganache and strawberries, order by Six Point Riverside Restaurant 'first lady'. Thank you and hopefully, they enjoyed the cake.


Wednesday, February 4, 2009

BLUEBERRY CHEESECAKE

inilah hasil tangan kita yang pertama, masa mula2 berjinak-jinak dengan baking. Berbaloi betul... memang pun cheesecake mahal... bahan mentah pun mak ai... cheese sahaja pun dah modal besau. tapi kalau korang 'don't mind' nak bayar, kita terima jer kalau nak oder.... hehehehe....
*Bahan*
15 graham crackers,crushed (biskut oreo 150gm==1 paket)
2 tablespoon melted butter
2 packages 8 ounce) cream cheese (beli yg 500gm kat Bagus)
3/4 cup white sugar (castor sugar)
1/2 cup fresh milk
2 biji telur
1 cup sour cream (1 bekas plain yogurt)
1 tablespoon vanilla extract(lemon flavor)
1/4 cup all purpose flour
1/2 cup whipping cream
Blueberry filling

*Cara membuatnya*
  1. Panaskan oven pada suhu 160C.Lengserkan loyang 9 inci (springform).
  2. Gaulkan biskut digestive/oreo dengan mentega cair.Masukkan dlm loyang dan tekan agak padat.sejukkan dalam peti ais.
  3. Pukul cream chesse dan gula hingga smooth,masukkan susu segar.
  4. Kemudian masukkan telur satu demi satu,pukul sedikit saja.
  5. Masukkan sour cream, vanilla, whipping cream dan tepung. Gaulkan adunan hingga rata.
  6. masukkan adunan ke dalam loyang berisi biskut tadi dan bakar selama 1 jam [bakar secara steam bath]
  7. kemudian bakar lagi dgan api bwah 10 minit dengan suhu 140C.
  8. Kemudian biarkan di dalam oven selam 5 hingga 6 jam.Ini untuk mengelakkan kek tersebut merekah.
  9. Apabila kek telah sejuk sapukan dengan blueberry filling dan kalau rajin hiaslah ikut creativity masing2…
Disebabkan tak paham apa tu vanilla extract (lemon flavor), kita masukkan 2 sudu besar lemon juice. Pada kita base biskut orea lebih sedap dari digestive biskut tu. Creamcheese yang mahal tu lebih sedap kalau digunakan... hehehe...

Sumber: norish [resipinet@yahoogroups.com];
Happy Baking

Wednesday, February 13, 2008

Blueberry Cheese Tart


Ready-made tart shell
For Filling
250 cheese cream
60g sugar
1 egg
vanilla essence
Blueberry filling
Method
Combine cheese, sugar, egg and essence and beat all together till smooth.
Fill the tart shells with blueberry filling, then pipe the cheese mixture on top.
Bake for 10 minutes at 170 degree celcius.

Monday, January 21, 2008

Blueberry Cheesecake


BLUEBERRY CHEESECAKE
Sumber: norish [resipinet@yahoogroups.com]

Bahan
15 graham crackers,crushed (biskut oreo 150gm==1 paket)
2 tablespoon melted butter
2 packages 8 ounce) cream cheese (beli yg 500gm kat Bagus)
3/4 cup white sugar (castor sugar)
1/2 cup fresh milk
2 biji telur
1 cup sour cream (1 bekas plain yogurt)
1 tablespoon vanilla extract(lemon flavor)
1/4 cup all purpose flour
1/2 cup whipping cream

Blueberry filling


Cara membuatnya
1. Panaskan oven pada suhu 160C. Lengserkan loyang 9 inci (springform).
2. Gaulkan biskut digestive/oreo dengan mentega cair. Masukkan dlm loyang dan tekan agak padat. sejukkan dalam peti ais.
3. Pukul cream chesse dan gula hingga smooth, masukkan susu segar.
4. Kemudian masukkan telur satu demi satu, pukul sedikit saja.
5. Masukkan sour cream, vanilla, whipping cream dan tepung. Gaulkan adunan hingga rata.
6. masukkan adunan ke dalam loyang berisi biskut tadi dan bakar selama 1 jam [bakar secara steam bath]
7. kemudian bakar lagi dgan api bwah 10 minit dengan suhu 140C.
8. Kemudian biarkan di dalam oven selam 5 hingga 6 jam. Ini untuk mengelakkan kek tersebut merekah.
9. Apabila kek telah sejuk sapukan dengan blueberry filling dan kalau rajin hiaslah ikut creativity masing2…

Disebabkan tak paham apa tu vanilla extract (lemon flavor), kita masukkan 2 sudu besar lemon juice. Pada kita base biskut orea lebih sedap dari digestive biskut tu. Creamcheese yang mahal tu lebih sedap kalau digunakan... hehehe...

Happy Baking
myspace layout